גלגלי שפיצים של אופנועי שטח-כל הסיפור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

תוכן עניינים

הבהרת מושגים:

  • חישוק=ג'נט, החלק המתכתי בהיקף הגלגל, היום עשוי בדרך כלל מאלומיניום, בעבר היו גם חישוקי פלדה. החישוק נושא על עצמו את הצמיג.
  • חישור=שפיץ, סליק, סילק, שיפוד, או כל מיני שמות נוספים. החישורים מקשרים בין החישוק לנאבה.
  • ניפל הוא מן אום, המוברג בקצה החישור ועל ידי חיזוקם של הניפלים בשיטה מסוימת, מאזנים את החישוק על הנאבה והגלגל מאוזן.
  • טבור הגלגל או נאבה-הוא החלק הפנימי של גלגל האופנוע.
  • נועל צמיג-הוא בורג שעליו יצוק ראש מתכת בדרך כלל עם כיסוי גומי עליו. תפקידו לאחוז את הצמיג אל החישוק כשהרוכב מוריד את לחץ האויר בצמיג.
  • גלגל-הוא שילוב של כל הגורמים לעיל. נאבה עם חישורים, ניפלים וחישוק, יוצרת גלגל מושלם.

1. החישוק

חישוקי אופנועי השטח היום, עשויים מאלומיניום. בעבר עשו אותם גם מפלדה אולם חישוקי פלדה כמעט נעלמו מן העולם.

החישוק עשוי מאלומיניום מעורגל כשצורתו עגולה, ובו חורים כדי לשאת בתוכם את הניפלים ועוד חור או שניים. החור הראשון הוא לשסתום האויר של הפנימית והשני, שלא תמיד קיים, עבור נועל הצמיג.

  • במקור החישוק הוא פס אלומיניום ישר, שמעורגל לצורה עגולה ואז מרותך. החישוק מגיע מאוזן פחות או יותר מהמפעל אולם לפעמים במקום הריתוך החיבור לא מושלם ואז לא ניתן לאזנו ב 100%. זה קורה לרוב בחישוקים מאיכות נמוכה יותר אבל בדרך כלל המשמעות של זה זניחה. חישוק שהתעקם, לא ניתן ליישרו אלא חובה להחליפו בחדש. לא ניתן לאזן חישוק עקום.

כמו כן אם מופיע סדק או שבר בחישוק, הוא פסול ואין לרתכו כי הריתוך הוא חזק אבל שני צדדיו חלשים ושם הוא יקרוס במכה הבאה וזה עלול להיות קטלני עבור הרוכב.

תשאלו בוודאי-הלא גם במפעל מרתכים את החישוק. מדוע ריתוך זה לא מסכן אותנו?

התשובה היא שלאחר הריתוך, עובר החישוק טיפול תרמי לשחרור מאמצים ולהקשיית החומר, שום רתך אלומיניום לא יעביר את החישוק שלכם טיפול כזה ועל כן הריתוך הוא מסוכן ויש להימנע ממנו בכל מחיר.

בדרך כלל בחישוק של אופנוע שטח בנפח 125 סמ"ק ומעלה, קדוחים כ-36 חורים עבור החישורים (יוצאים מן הכלל במובן הזה הם אופנועי השטח של HONDA, שחלקם מגיעים עם 32 קדחים בלבד, מה שגורם לעומס של 20% יותר על כל חישור ולכן באופנועים אלו החישורים נשברים לעיתים קרובות יותר, זוהי ה"מחלה" של הגלגלים של HONDA).

מידות-לכל חישוק ישנה מידה המוטבעת עליו. המידה מורכבת מרוחב החישוק, ומקוטרו והיא תהיה תמיד באינצ'ים. לדוגמה:

1.60-21 הוא חישוק ברוחב 1.60 אינץ' וקוטרו 21 אינץ'. זוהי המידה הקדמית ברוב אופנועי הדו"ש והמוטוקרוס.

במוטוקרוס המידה האחורית של החישוק תהיה בדרך כלל 2.15-19 ובאנדורו 2.15-18. כלומר רוחב החישוק 2.15 אינץ' וקוטרו במוטוקרוס 19 אינץ' ובאנדורו 18 אינץ', אבל המידה החיצונית של הצמיג זהה מכיוון שמידות הצמיגים הן 110/100-18 באנדורו ו- 110/90-19 במוטוקרוס. המשמעות היא שבמוטוקרוס החתך(הגובה) של הצמיג נמוך יותר כך שחיצונית קוטרי הגלגלים שווים.

באופנועים דו שימושיים גדולים, מופיעה מידת חישוק של 2.50-17, כלומר רוחב החישוק 2.50 אינץ' וקוטרו 17 אינץ'.

באופנועי סופרמוטו החישוקים בדרך כלל 3.50-17 מקדימה ומאחור מ4.25-17 ועד ל 6.00-17 וכל מה שביניהן.

2. החישור

החישור (שפיץ, שיפוד, שיח, סליק או סילק), הוא סוג של בורג המושחל בנאבה, בצידו האחד ראש שתפקידו להיעצר בנאבה, ובצידו השני הברגה שעליה מוברג הניפל בחישוק, שהוא סוג של אום.

החישור יכול להיות עשוי מסוגי פלדה שונים בציפוי כרום או מפלדת אל-חלד (נירוסטה).

גם אורך החישור משתנה מאופנוע אחד לשני והוא מושפע מהמרחק לקידוחים בנאבה. בגלגל אחד, יכולים להיות עד ארבעה אורכים שונים של חישורים (למשל YAMAHA XT-500 ממודל 1979-1980). אולם היום בדרך כלל לא יותר משניים. (HONDA CRF מכל המודלים). יש לשים לב לכך אחרת ישנן בעיות בהרכבה.

לרוב החישורים יש כיפוף בסמוך לראשם. אם החישור אינו מכופף, יש סיכוי טוב שכשנחזק את הניפל החישור יסתובב בתושבת של הנאבה והניפל לא יסגר, הכיפוף מונע זאת. הכיפוף יכול לנוע בין 5 מעלות ועד מעל ל 90 מעלות. בדרך כלל הכיפופים של סביבות ה 90 מעלות יהיו בנאבות של בלמי תוף. בנאבות של בלמי דיסק הם ינועו בין 5 ל 30 מעלות.

חישור אחד או יותר שנשברו או נפתחו, לא מספיק לחזקם אם נפתחו או להחליפם אם נשברו, כיוון שהאיזון בגלגל הופר, יש להרפות את כל החישורים, למתוח ולאזן מחדש. אם לא ניתן לפתחם, יש להחליפם. כבר יצא שקיבלתי גלגל "רק להחליף חישור שנשבר". ואז אחרי שהחלפתי חישור, אני מעלה את הגלגל על מכשיר האיזון והוא לא מאוזן. ואז אני צריך לשחרר פה, לחזק שם ובסוף יצא שעשיתי עבודת איזון שלמה בשביל חישור אחד. זה לא עובד, חישור לא נשבר כך סתם. צריך לאזן את כל הגלגל מחדש אחרת חישורים ימשיכו להישבר "סתם כך" ולא נבין למה.

3. הניפל

הניפל הוא סוג של אום הנסגר על החישור. לרוב בראשם יש דרך לתפוס אותם עם כלי כלשהו כמו מברג שטוח או פיליפס או מפתח אלן, כדי לתת את הסגירה הראשונית. מתחת לראש במקום בו הניפל מושחל בחישוק, צורתו עגולה ובתחתיתו במקום בו הוא בולט מהחישוק לכיוון הנאבה, החתך שלו ריבועי כדי שיהיה ניתן לסובבו בעזרת מפתח מיוחד ולהדקו על החישור.

הניפל יכול להיות מפלדה, מפליז, מאלומיניום ומחומרים נוספים. בזמן ההרכבה יש לדאוג לשכבת גריז מיוחד בין החישור לניפל כדי שבמקרה הצורך ניתן יהיה לפתוח את הניפל או לחזקו על החישור.

גם כך לאחר מספר שנים, בדרך כלל 3-4 שנים, השניים נדבקים מלכלוך וקורוזיה בצורה כזאת שלא ניתן להפרידם ואין ברירה אלא לחתוך את החישורים ולהחליפם.

4. טבור הגלגל 

טבור הגלגל או הנאבה, הוא חלקו הפנימי של הגלגל.

הטבור הקדמי נושא עליו מצד אחד את דיסק הבלם (או באופנועים ישנים את מערכת בלמי התוף כולל נעלי הבלם), ומצדו השני בדרך כלל חלזון שמסובב את מד המהירות ומד המרחק. (באופנועי KTM ישנו מגנט על הדיסק וחיישן שמונה את סיבובי הגלגל ומתרגמם למרחק). הטבור האחורי נושא עליו גם את דיסק הבלם מצדו האחד וגם גלגל שיניים מצדו השני. גלגל שיניים זה, מקבל באמצעות שרשרת, כוח מהמנוע, ומסובב את הגלגל כדי לגרום לאופנוע לנוע קדימה. בטבור קדוחים משני צדדיו חורים אשר בהם מושחלים החישורים. הקדחים יכולים להיות בצד אחד קדוחים על אותו ההיקף או על שני היקפים שונים וכך גם בצד השני.

מיסבי הגלגל: בטבור הגלגל שניים עד ארבעה מיסבים אשר מונעים את החיכוך בסיבוב. מיסבים אלו יש לבדוק מדי פעם כדי לראות שהם תקינים.

איך בודקים? אפשר על האופנוע או כשהגלגל מפורק.

על האופנוע: מרימים את הגלגל באויר ומסובבים. אם הגלגל מסתובב ללא חיכוך והפרעה (שיכולים לנבוע גם מדיסק עקום או קליפר תפוס), יכול להיות שזה ממיסב תפוס. בדיקה נוספת היא שנתפוס את הגלגל משני צידיו וננענע אותו. אם יש חופש סימן שמיסב או מיסבים פגומים.

אם הגלגל מפורק פשוט יש להכניס את האצבע המורה את תוך המיסב ולסובבו. אם אים חיכוך והתנגדות, סימן שהכל בסדר, אם המיסב נתפס מדי פעם, חופשי או לא נע כלל, יש להחליף את כל המיסבים, כי אם אחד פגום אז גם האחרים יכולים להתקלקל בקרוב וכדאי להחליפם עכשיו כשהגלגל מפורק ובעלות נמוכה ולא לחכות שיווצר נזק.

ישנם טבורים אשר עשויים משני חלקים וביניהם גומיות לשיכוך. זה נפוץ במיוחד באופנועי דו"ש גדולים אך לא קיים באופנועי מוטוקרוס.

במרכז הטבור ישנו חור שבו עובר ציר הגלגל. בטבור מושתלים מסב אחד או שניים בכל צד וביניהם ישנו מין צינור (ספייסר), שמונע הידוק יתר של הציר על המסבים וגם ,עם הידוק הציר, מתהדק עליו חלקו הפנימי של כל מסב, וכך נעים רק החלק החיצוני של המסב ועליו הגלגל.

5. נועל הצמיג

נועל הצמיג-הוא חלק קטן המוכנס לתוך החישוק מבפנים החוצה, ונועל אליו את הצמיג לאחר הידוק הבורג. בדרך כלל לחץ האויר הוא שמחזיק את הצמיג אל החישוק. תפקידו של הנועל הוא להמשיך להחזיק את הצמיג על החישוק גם כשלחץ האויר בצמיג לא מספיק בשביל לעשות זאת ובלי הנועל, החישוק יסתובב בתוך הצמיג ויקרע את השסתום (הוונטיל).

6. גלגל מושלם

גלגל מושלם הוא כשכל החלקים שהזכרנו עד כה, מחוברים יחדיו ופועלים כמכלול שלם.

במקרה שרוצים לצבוע גלגל, חובה לפרקו לגורמיו ולצבוע כל חלק בנפרד וזאת מכיוון שאם תצבע אותם יחד, הם ידבקו אחד לשני ולא ניתן יהיה למתוח ולאזן את הגלגל במקרה הצורך אלא חובה תהיה לחתוך את כל השפיצים ולהחליפם. כמו כן ישנם חלקים שיש להימנע מלצבעם כגון המיסבים, והחלקים הפנימיים של הנאבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *